'Mijn eerste week' - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Patrick Riet - WaarBenJij.nu 'Mijn eerste week' - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Patrick Riet - WaarBenJij.nu

'Mijn eerste week'

Door: Patrick van der Riet

Blijf op de hoogte en volg Patrick

19 Januari 2013 | IJsland, Reykjavik

Ook al is de week nog niet voorbij, toch wil ik jullie nog even bijpraten over afgelopen week.

Van de week heb ik verder ontwerpt aan de tuin. Het probleem met AutoCad is nog niet helemaal verholpen, maar het gaat ieder geval weer een stuk beter. Ik merk aan mezelf dat het engels praten me goed af gaat. Alleen zodra er iets ontwerptechnisch word uitgelegd word het iets moeilijker. Het duurt iets langer voordat ik het begrijp, maar dat vinden we allebei niet erg. Er is een ontspannen werksfeer. Het is heel apart gevoel dat je in een kantoor werkt dat is gevestigd in een oude stroomcentrale. Zal je net zien dat daar de stroom uitvalt, haha. Iemand was bezig in de fabriek om wat werkruimte te maken en dacht en zat een knop. Daar stond dus nog wel stroom uit. Alle stroom viel uit en we konden niks meer doen. Dagny besloot dat dit een goede gelegenheid is om de tuin te bezoeken die ik aan het ontwerpen ben. Daarna zijn we naar 'downtown' Reykjavik gegaan, zeg maar het centrum. Het is een erg knus centrum met vele kleding, kunst en vintage winkels. We hebben een lekkere cappuccino gedronken. Dat was lekker, want het was echt klote weer. Je kan het hier zo gek niet bedenken; regen, hagel, natte sneeuw, harde wind en zelf een beetje onweer. Maar goed dat mag de pret niet bederven. Dagny en ik waren een winkeltje binnen gegaan waar ze de typische IJslandse truien verkopen genaamd 'lopapeysa'. Het zijn een van die echte kriebel truien die gemaakt zijn van het wol van de IJslandse schaap. Dagny gaat een trui voor me breien, ze heeft de wol al gekocht. Heel leuk en erg aardig van haar. De volgende dag hebben we thuis bij Dagny gewerkt omdat ze stroom nog steeds niet aan de praat kregen. Wat erg grappig was dat ze iemand gevraagd hadden om te komen die vroegen in de centrale werkte en verstand van de stroomleidingen had. Samen met de elektricien en iemand uit het bejaardetehuis (de man die er vroeger werkte) hebben ze kunnen oplossen. S'avonds ga ik nog geregeld naar het zwembad, je raakt er erg aan verslaaft. Het verwarmde zwembad, bubbelbad, hot tub, sauna, geweldig. De volgende dag konden we weer werken op het kantoor van Dagny. Daar heb ik dezelfde dag een student Landscape Design ontmoet. Een IJslandse jongen die ook in derde schooljaar zit van z'n bachelor. Je kan echt zien dat het hier in IJsland geen prullers zijn. Super mooie verzorgde ontwerpen met een goed verhaal erachter. En zelfs ontwerpen waar we op school met een project aan werken moeten hun individueel doen, erg knap. Ik heb ook het werk van mijn stage uit Eindhoven laten zien. Dat vond hij helemaal geweldig, de illustraties, de ideeën. Erg leuk om het over de verschillende ontwerp technieken te hebben. Wat ook super geweldig is, dat ik volgende week donderdag een dag mag meedraaien op hun school. Hun klas bestaat nog maar uit zeven mensen mensen. Maar dat is niet erg. Zijn school is net buiten Reykjavik. Ik kan daar overnachten op een campus en 's avonds mee bier drinken met de studenten. De dag erna mag ik mee naar een expeditie in het buitengebied!

Goh, ik raak maar niet uit gepraat. Gisteren heb ik een Nederlands meisje ontmoet, Ellen. Zij gaat voor een jaar hier in IJsland werken. Ik heb haar ontmoet op Waarbenjij.nu. Het is een site die dus niet alleen handig is om je verhaaltje erop te zetten maar je kan er ook nog je lotgenoten mee opzoeken. Gisteren hebben we gezellig afgesproken in een baar om wat te gaan drinken. Daar heb ik ook de studenten ontmoet die ook in haar studentenhuis wonen. Erg aardige gasten. De rest van de avond en nacht was het 'party hardy' tot de late uren. Gelukkig kon ik bij de studenten logeren, ze zijn erg aardig en gastvrij.

Vandaag was een lui dagje. Ik ben eerst een wandeling gaan maken door Reykjavik. Nog even koffie gedronken en de beroemde kerk bezocht, Hallgrimskirkja. Het was erg klote weer (ja al weer) dus ik heb geen foto's gemaakt, die komen dus nog!

Morgen ga ik een wandeling maken met Dagny en haar vrienden in het buitengebied van Reykjavik. Ongetwijfeld zullen daar nog mooie foto's gemaakt worden.

Ik hoop jullie weer genoeg bij gepraat te hebben.

góða nótt


  • 20 Januari 2013 - 00:02

    Ellen:

    die luie dag was gewoon een katerdag :P

  • 20 Januari 2013 - 00:47

    Kees Den Boer:

    Ha Patrick. Leuk om je verhalen te lezen, lijkt me een prachtig.land om stage te lopen!
    Succes met je opdracht, het sociale gebeuren zit wel snor bij je lees ik wel haha.

    Gr kees

  • 20 Januari 2013 - 13:47

    T. Els:

    Ha Patrick,

    Weer leuk om je verslag te lezen. Wat goed dat je in de eerste week al zoveel contacten hebt kunnen leggen! Helemaal top dat je naar school van de studenten landscape design gaat!! Veel succes.
    T.Els

  • 21 Januari 2013 - 15:45

    Hans Van De Kleinedijk:

    Hoi patrick,

    Vandaag bedacht ik me dat er nog een bijzonder gebouw is in Reykjavik en dat is het Witte Huis.
    Je zal dat inmiddels misschien al wel hebben gezien of er over hebben gehoord.
    Hier werden de voormalige presidenten van de VS Ronald Reagan en van de USSR Michael Gorbatsjov,
    het eens over vermindering van het aantal kernwapens en beeindigden zo de koude oorlog.
    Ik weet, het is voor jouw tijd maar het is een historische plaats.
    Ik denk dat het buiten Reykjavik staat, ergens op het platteland maar weet dat niet zeker.
    Veel succes en plezier daar!

    Groeten, Hans

  • 21 Januari 2013 - 16:49

    Patrick Van Der Riet:

    Hey Hans,

    Leuk dat je me ook volgt!
    Ik ben er al een aantal keren voorbij gereden met mijn stagebegeleider.
    Hij staat in Reykjavik, aan de rand van het water (Fjörutún).

    Groeten, Patrick

  • 26 Januari 2013 - 10:47

    Tante Jeannette:

    Hallo Patrick, Ik ben hier met Marijn bij tante J. Gisteren gingen we nl naar het afdansen van Thom voor zijn gouden plak! Maar niemand had ons verteld dat we zelf ook nog de vloer op moesten...
    Wat leuk dat je jouw wereld vergroot! Dit zal wel een onvergetelijk avontuur worden. Ik ga je vanuit Belgie ook volgen hoor!
    Groetjes vnuit een besneeuwde Omloop (ik moet nu afsluiten want oom Toon roept dat ik het fotoboek van Jo en Tien moet bekijken),
    Susan en ook namens tanta J

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: IJsland, Reykjavik

Stage in Reykjavik

Hallo iedereen,

Allereerst let niet op de spelfouten, ben al vrij moe van mn reis naar Reykjavik. Maar goed...


Ik zal beginnen met gisteren....
Voor dat ik naar IJsland zou gaan, is mijn goede vriend Coen nog langs geweest. We hebben een borreltje voordat ik naar IJsland zou gaan. Ik heb wat foto's laten zien van IJsland en vertelt wat ik daar gaat doen. Nadat Coen weg was heb ik eerst eens een lekkere warme bad genomen, dat bad van thuis zal ik zeker missen. Alhoewel ze in IJsland warmwaterbaden hebben die groter zijn dan ons bad in de badkamer thuis :p

En vandaag was het zover, ik ga naar IJsland!! Met twee volgepakte koffers vertrokken naar Schiphol. Onderweg hebben we nog een kopje koffie gedaan bij mijn tante Els en oom Haye. Van deze oom een tante heb ik heel pakket gekregen hoe ik deze periode in IJsland overleef, dikke kleding dus !! Aangekomen op schiphol verliep alles volgens planning, tot dat we bij de bagage incheck kwamen. Er was een storing in het systeem, mevrouwtje achter de balie in paniek. Het zal haar eerste week wel geweest zijn. Maar goed. Naar een half uur mochten de koffers op de band, eindelijk.
Vervolgens zijn we naar de gate gegaan, waar ik de familie heb uitgezwaaid. Onderweg naar de gate krijg ik een beetje schrik. DE GATE IS CLOSING! Ik heb het op een rennen gezet en was gelukkig toch nog op tijd. Tijdens het online inchecken had ik mijn plaats veranderd naar een plaats bij het raam. Zal je net zien dat je bij de vleugel zit. Maar dat was niet het ergste. Naast me heb ik voor het eerst de de IJslandse Free Willy gezien. Een flinke vrouw die heel de weg uit haar bakje salade zat te eten, met haar HANDEN.. en af toe nog een ff een roggel liet. Ik wist niet hoe gauw ik in slaap moest vallen. Van de rest een goede vlucht gehad. Onderweg kon op een schermpje kijken naar de route die gevlogen werd naar Reykjavik. Na ongeveer 2,5 uurtjes werd de landing ingezet en kon ik weer naar buiten kijken. Wat een uitzicht. Witte bergen, vlaktes, zee. Schitterend! Aangekomen op het vliegveld kwamen mijn koffers al gelijk binnen. Toen naar de balie gegaan van de Flybus.
Deze bus verzorgd de reis van het vliegveld naar Reykjavik (50km -1uur). Onderweg naar Reykjavik alleen maar witte vlaktes en bergen in de verte, schitterend. Toen ik in Reykjavik aan kwam viel als eerste de huizen op. Het is allemaal lage bebouwing, ruim opgezet en grauw. Toen ik was uitgestapt bij het bus station moest ik nog een paar minuutjes wachten totdat ik Dagny kon zien. Ze is mijn stagebegeleider en ik mag de komende maanden bij haar wonen, wat heel aardig van haar is.

Na een half uurtje was ze er. Een hele aardige, enthousiaste en vlotte vrouw. Onderweg in Reykjavik een praatje gehad hoe de vlucht was gegaan, etc. En ze vertelde over de stad, de bebouwing, de mensen. Ondertussen stond de verwarming geloof ik tot de max. Dus dit was zeker de IJslandse sauna, een maximale verwarmde Suzuki Grand Vitara.

Na een hele reis kwamen bij haar huis aan. Een mooi rood houten huisje. Zeg maar een hele luxe versie van een center parcs huisje.
Binnen ziet alles er knus uit. Ik heb kennis mogen maken met haar dochter, een hele aardig meid, die ook nog een vlotte babbel hebt.
Ondertussen begon ik al aardig honger te krijgen. Het was toen al 20.30 uur. En ik had om 14.00 voor het laatste gegeten.
Het was het wachten waard. Een heerlijke kip stond er klaar met aardappeltjes uit de oven en verse sla. Ondertussen hebben we gezellig over Nederland, familie, studie, IJsland natuurlijk, mijn vorige stage in Eindhoven, Icesave (helaas we krijgen ons geld echt niet meer terug..), etc. gepraat. En over de stageopdrachten, ik ga net als in Eindhoven aan een wandelpad werken. Kijken of mijn ervaring nog van pas komt. Maar eerst moet er nog een ontwerp gemaakt worden van een private tuin.
Morgen krijg ik een rondleiding van haar Reykjavik. Ik ben benieuwd. Ik zal morgen wat foto's uploaden. Ben er nu te kapot voor onderhand....

góða nótt



Recente Reisverslagen:

22 April 2013

Mijn laatste week in IJsland

02 April 2013

Pasen in IJsland

22 Maart 2013

DesignMarch

17 Februari 2013

'Verhuisd en landscape design IJsland'

03 Februari 2013

Wat staat er op het menu? 'Schapenkop'
Patrick

Voor buitenlandstage ben ik op reis naar gegaan Reykjavik, IJsland. Daar ga ik in 15 weken werken aan verschillende opdrachten die met landschapsarchitectuur te maken hebben. Dit doe ik samen met Dagny, mijn stagebegeleider.

Actief sinds 13 Jan. 2013
Verslag gelezen: 428
Totaal aantal bezoekers 11527

Voorgaande reizen:

13 Januari 2013 - 26 April 2013

Stage in Reykjavik

Landen bezocht: