'Zwemmen, wandelen en een mountainbike' - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Patrick Riet - WaarBenJij.nu 'Zwemmen, wandelen en een mountainbike' - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Patrick Riet - WaarBenJij.nu

'Zwemmen, wandelen en een mountainbike'

Door: Patrick van der Riet

Blijf op de hoogte en volg Patrick

27 Januari 2013 | IJsland, Reykjavik

Hallo luitjes,

Wat gaan de dagen toch snel. Morgen ga ik al beginnen aan mijn derde week. Het gaat meestal snel als je het naar je zin hebt.

Ik zal beginnen met vorige week een zondag. Dagny heeft me uitgenodigd om samen met haar vrienden een wandeling te maken net buiten Reykjavik (zie foto's). Ik wist niet goed in wat omgeving we gingen lopen, dus dat was een verassing.

Wat ik wel wist, is dat ik me dik moest kleden. De thermo ondergoed en t-shirt en snowboots kwamen goed van pas. 'S ochtends zijn we begonnen met de wandeling. Het was een tocht over de lavarotsen net buiten Reykjavik. Je had een geweldig uitzicht op de stad en de berg Esja op de achtergrond. Wat erg mooi was waren de verschillende soorten rotsen. Er waren rotsen die vroeger diende als afrastering voor de schapen. En er was een grote rots waar ze vroeger de mensen deden ophangen. Wat erg typisch is, is dat het huis van de president (foto van de witte huisjes) aan de overkant van het water is. Het verhaal ging de ronde dat de president vroeger kon zien dat de criminelen opgehangen werden.

Na deze leuke wandeltocht waren we uitgenodigd door een van de vrienden van Dagny om te komen eten. Onder het genot, van koffie, thee en lekker broodjes werden de laatste roddels en verhalen verteld. Jammergenoeg versta ik er geen hout van. Maar sommige woorden vang ik wel op. De paar woorden die begrijp, zijn ja= já en nee = nei. Gelukkig word er af en toe ook wel engels gepraat om mij te betrekken bij het gesprek.

Na afloop van het etentje heeft Dagny me afgezet bij het centrum van Reykjavik. Het was een mooie dag om Reykjavik eens te verkennen, het weer was immers goed. Ik heb eerst een tocht gemaakt lang de boulevard van Reykjavik met een nog mooier uitzicht op de berg, Esja. Je ziet dat Reykjavik er niet alleen oude gebouwen zijn maar ook modernere gebouwen, zoals Harpa. Harpa is het nieuwe concertgebouw van Reykjavik. Een echte eye-catcher. Het architectuur waar ik van hou. S'avonds kleurt deze hal in verschillende kleuren.

Ik ben daarna voor de tweede keer de Hallgrímskirkja gegaan.
En deze keer heb ik de foto's. Het is bijzondere kerk aan de buitenkant, niet echt mijn smaak. Binnen is alles wit. Van de binnenkant lijkt het wel de gestuukte versie van de kerk in Dinteloord en dan smaller.

Maandag had ik een beetje het gevoel dat de stage erop zat. (ja Ellen dat gevoel had ik ook^^). Het was een echte blue monday.
Ik moest weer even inkomen. Maar dat ging in de middag weer stukken beter.

Ik ga bijna 4x keer per week zwemmen.
Ondertussen heb ik een kaart gekocht om 11x te kunnen zwemmen. Zodoende hou ik mijn brede torso in vorm, huh, huh.

Halverwege de week had ik contact opgenomen met de IJslandse student Landscape Design. Ik heb gevraagd of onze afspraak nog door ging om langs te komen op zijn school. Helaas ging het niet door. Hij had z'n docent die week niet gezien en vrijdag hadden ze vrij. Kortom een heel verhaal, maar goed hij denkt dat het over twee weken wel gaat lukken.

Ondertussen heeft Dagny contact gehad met een vriendin van haar. Dagny's vriendin kent iemand die op de universiteit van Reykjavik werkt. Dankzij haar heb ik twee e-mail adressen gehad van twee Nederlandse studenten. Zo zie je maar hoe je aan je contacten komt. Ik heb dezelfde dag nog contact opgenomen en kreeg gelijk een reactie van Kim. Ik was van harte welkom om vrijdag een hapje mee te eten bij hun in de studentenflat. Erg aardig van ze! En dat heb ik ook gedaan.

Daar heb ik kennis mogen maken de met de Nederlandse Erasmusstudenten Kim en Joost, erg aardige studenten en zeer geïnteresseerd. Zijn wonen in een studentenflat in 'downtown Reykjavik' met allemaal verschillende exchangers uit verschillende landen. Erg leuk om die verschillende nationaliteiten te zien. Ze zaten ons Nederlands belachelijk te maken om onze taal, gggg, rrrr ^^. Helaas hadden de studenten de volgende dag les op de uni. Ik heb toen maar de laatste bus gepakt om 00.00 uur. Ondertussen begon het flink te sneeuwen.

De volgende ochtend toen ik wakker werd (zaterdag 26 jan) lag er een pak van 25 cm sneeuw. Het was meteen een winterwonderland hier met al die 'Zweedse huisjes' in deze buurt.

Nadat Dagny verschillende keren naar de stal was geweest mocht ik ook eens mee. De stallen van Dagny liggen aan de andere kant van de vallei. Daar zijn allemaal verschillende stallen met ieder hun eigen box voor zijn of haar paard. Ik heb voor het eerst het IJslandse paard gezien. Wat een schitterend beest. Hij is best klein en heeft een apart loopje. Vervolgens ben ik vanuit de stallen terug gelopen naar het huis van Dagny. Daar heb gisteren onderweg nog mooie kiekjes kunnen nemen.

Toen Dagny thuis kwam had ze een tweedehands mountainbike voor me gekocht, echt suprr aardig. Het is een mooie fiets met goede dikke banden en die heb je hier wel nodig.

Straks ga ik nog eens paar baantjes zwemmen en eens genieten in het bubbelbad en de sauna.

Leuk dat er veel mensen zijn die me volgen!

Bye, Bye

  • 27 Januari 2013 - 19:13

    Chris:

    je moet wel ff gaan zitten om je verhalen te lezen, had die Dagny niet beter eenpaar skilatten kunnen geve ipv een fiets... 25 cm sneew!!

    groet, chris

  • 27 Januari 2013 - 20:20

    Pa En Ma:

    Hoi Patrick,
    Je heb er weer een uitgebreid verslag van gemaaakt , jongen !
    Die Ja en die Nee zouden wij ook nog kunnen volgen denk ik , ms gaan er de komende weken nog wel een paar woordtjes bijkomen .
    Het is wel te hopen dat de dochter van Dagny geen Nederlands leer want dan zou ze jouw verslagje nog kunnen gaan lezen ... We haden al zou iets gelezen dat de Ijlanders het niet zo nou namen .
    Hier is de sneeuw vandaag zowat verdwenen , woensdag is de voorspelling + 12 graden .
    Groetjes, tot Skyps liefs Pa en Ma

  • 27 Januari 2013 - 22:33

    T.Els:

    Hallo Patrick,

    Weer een boeiend verslag! En mooie foto's! Lijkt me wel een bijzondere ervaring om naar een voorstelling te gaan in dat grote concertgebouw Harpa. En van wie is dat standbeeld, dat voor de moderne, witte kerk staat? Een walvisvaarder misschien, of een ontdekkingsreiziger?

    Veel succes met je volgende week,
    T.Els

  • 28 Januari 2013 - 20:24

    Susan:

    Hoi Patrick,
    Zorg je wel dat je 30 april terug bent in Nederland? Groot feest, want op die dag vindt de kroning plaats van Koning Willem!
    Groetjes,
    Susan

  • 01 Februari 2013 - 08:23

    I.koenraadt:

    Hoi Pat,
    Leuk om je reis verslagen te lezen,
    fijn dat je het zo goed naar je zin hebt'en dat het zo lekker koud is.!!!!!!!!!
    En nu lekker gaan fietsen, goed voor de beenspieren
    De foto's zijn prachtig ben jaloers op jouw!!!.
    Ik zou er ook wel willen zijn.
    Hier is het weer slecht,regen en nog eens regen.
    Ga lekker genieten, en plezier maken.
    gr, Jan en Inge

  • 03 Februari 2013 - 12:06

    Hans Van De Kleinedijk:

    Hee Patrick,

    Wat leuk om je belevenissen daar te volgen.
    Je raakt al aardig "ingeburgerd", heb ik het idee.
    Ja, en dat die IJslanders het met de tijd niet zo nauw nemen, had ik eigenlijk niet zo verwacht.
    Als je vanuit Nederland naar het zuiden gaat, heb je dat wel, maar dus ook naar het noorden!
    Blijkt dus dat wij op de perfecte plaats wonen op deze aardkloot, iets wat we eigenlijk allemaal
    al wel wisten!
    Zoals je wel zult hebben meegekregen, krijgen wij een nieuwe koningin, en wat voor één!
    En we krijgen er ook nog een nieuwe koning bij, haha.......
    Veel succes de komende weken met je stageopdrachten en geniet ervan!

    Groetjes uit de Koningsoord.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: IJsland, Reykjavik

Stage in Reykjavik

Hallo iedereen,

Allereerst let niet op de spelfouten, ben al vrij moe van mn reis naar Reykjavik. Maar goed...


Ik zal beginnen met gisteren....
Voor dat ik naar IJsland zou gaan, is mijn goede vriend Coen nog langs geweest. We hebben een borreltje voordat ik naar IJsland zou gaan. Ik heb wat foto's laten zien van IJsland en vertelt wat ik daar gaat doen. Nadat Coen weg was heb ik eerst eens een lekkere warme bad genomen, dat bad van thuis zal ik zeker missen. Alhoewel ze in IJsland warmwaterbaden hebben die groter zijn dan ons bad in de badkamer thuis :p

En vandaag was het zover, ik ga naar IJsland!! Met twee volgepakte koffers vertrokken naar Schiphol. Onderweg hebben we nog een kopje koffie gedaan bij mijn tante Els en oom Haye. Van deze oom een tante heb ik heel pakket gekregen hoe ik deze periode in IJsland overleef, dikke kleding dus !! Aangekomen op schiphol verliep alles volgens planning, tot dat we bij de bagage incheck kwamen. Er was een storing in het systeem, mevrouwtje achter de balie in paniek. Het zal haar eerste week wel geweest zijn. Maar goed. Naar een half uur mochten de koffers op de band, eindelijk.
Vervolgens zijn we naar de gate gegaan, waar ik de familie heb uitgezwaaid. Onderweg naar de gate krijg ik een beetje schrik. DE GATE IS CLOSING! Ik heb het op een rennen gezet en was gelukkig toch nog op tijd. Tijdens het online inchecken had ik mijn plaats veranderd naar een plaats bij het raam. Zal je net zien dat je bij de vleugel zit. Maar dat was niet het ergste. Naast me heb ik voor het eerst de de IJslandse Free Willy gezien. Een flinke vrouw die heel de weg uit haar bakje salade zat te eten, met haar HANDEN.. en af toe nog een ff een roggel liet. Ik wist niet hoe gauw ik in slaap moest vallen. Van de rest een goede vlucht gehad. Onderweg kon op een schermpje kijken naar de route die gevlogen werd naar Reykjavik. Na ongeveer 2,5 uurtjes werd de landing ingezet en kon ik weer naar buiten kijken. Wat een uitzicht. Witte bergen, vlaktes, zee. Schitterend! Aangekomen op het vliegveld kwamen mijn koffers al gelijk binnen. Toen naar de balie gegaan van de Flybus.
Deze bus verzorgd de reis van het vliegveld naar Reykjavik (50km -1uur). Onderweg naar Reykjavik alleen maar witte vlaktes en bergen in de verte, schitterend. Toen ik in Reykjavik aan kwam viel als eerste de huizen op. Het is allemaal lage bebouwing, ruim opgezet en grauw. Toen ik was uitgestapt bij het bus station moest ik nog een paar minuutjes wachten totdat ik Dagny kon zien. Ze is mijn stagebegeleider en ik mag de komende maanden bij haar wonen, wat heel aardig van haar is.

Na een half uurtje was ze er. Een hele aardige, enthousiaste en vlotte vrouw. Onderweg in Reykjavik een praatje gehad hoe de vlucht was gegaan, etc. En ze vertelde over de stad, de bebouwing, de mensen. Ondertussen stond de verwarming geloof ik tot de max. Dus dit was zeker de IJslandse sauna, een maximale verwarmde Suzuki Grand Vitara.

Na een hele reis kwamen bij haar huis aan. Een mooi rood houten huisje. Zeg maar een hele luxe versie van een center parcs huisje.
Binnen ziet alles er knus uit. Ik heb kennis mogen maken met haar dochter, een hele aardig meid, die ook nog een vlotte babbel hebt.
Ondertussen begon ik al aardig honger te krijgen. Het was toen al 20.30 uur. En ik had om 14.00 voor het laatste gegeten.
Het was het wachten waard. Een heerlijke kip stond er klaar met aardappeltjes uit de oven en verse sla. Ondertussen hebben we gezellig over Nederland, familie, studie, IJsland natuurlijk, mijn vorige stage in Eindhoven, Icesave (helaas we krijgen ons geld echt niet meer terug..), etc. gepraat. En over de stageopdrachten, ik ga net als in Eindhoven aan een wandelpad werken. Kijken of mijn ervaring nog van pas komt. Maar eerst moet er nog een ontwerp gemaakt worden van een private tuin.
Morgen krijg ik een rondleiding van haar Reykjavik. Ik ben benieuwd. Ik zal morgen wat foto's uploaden. Ben er nu te kapot voor onderhand....

góða nótt



Recente Reisverslagen:

22 April 2013

Mijn laatste week in IJsland

02 April 2013

Pasen in IJsland

22 Maart 2013

DesignMarch

17 Februari 2013

'Verhuisd en landscape design IJsland'

03 Februari 2013

Wat staat er op het menu? 'Schapenkop'
Patrick

Voor buitenlandstage ben ik op reis naar gegaan Reykjavik, IJsland. Daar ga ik in 15 weken werken aan verschillende opdrachten die met landschapsarchitectuur te maken hebben. Dit doe ik samen met Dagny, mijn stagebegeleider.

Actief sinds 13 Jan. 2013
Verslag gelezen: 473
Totaal aantal bezoekers 11529

Voorgaande reizen:

13 Januari 2013 - 26 April 2013

Stage in Reykjavik

Landen bezocht: