'Donker, donker en nog eens donker' - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Patrick Riet - WaarBenJij.nu 'Donker, donker en nog eens donker' - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Patrick Riet - WaarBenJij.nu

'Donker, donker en nog eens donker'

Door: Patrick van der Riet

Blijf op de hoogte en volg Patrick

15 Januari 2013 | IJsland, Reykjavik

Hallo iedereen,

Allereerst bedankt voor de leuke reacties vanuit Nederland!
Ik ben ondertussen al een aantal dagen in Reykjavik en alles gaat nog naar wens. Maar mensen, wat is het hier donker zeg.

De eerste nacht heb ik lekker geslapen in mijn bedje. Het is een bedje van Ikea. Het is een beetje een krap bed maar het gaat.
Ik ben wel een aantal keren waker geworden vanwege het tijdverschil. Voordat ik naar bed ging was ik mijn tanden aan het poetsen en rook ik een rioollucht. Ik afvragen waar het vandaan kwam. Ik heb het aan Dagny gevraagd en die zij dat het warme water uit de bron komt. Het warme water heeft een hoog zwavel gehalte en dat ruik je (het is overigens niet schadelijk), maar hun zijn er natuurlijk aangewend. Het ontbijt is hier anders dan in Nederland. De eerste ochtend kreeg ik van Dagny een soort papje aangeboden met tarwe en amandelnoten. Ik heb het natuurlijk niet afgeslagen. Maar ik kan je vertellen, het word niet mijn favoriete korstje. Ik hou het voortaan maar bij een boterham met Calve pindakaas wat ik uit Nederland heb meegenomen. Ik kreeg wel een lekkere zelfgemaakte cappuccino, hij smaakt zelfs beter dan de Nesspresso van thuis.

Om negen uur kwamen we op het kantoor van Dagny. Haar dochter had ons weg gebracht en zij ging met de auto naar haar school. Dagny had vooraf verteld dat het gebouw erg primitief is.
Dat is het wel een beetje. Maar tegelijkertijd is net een museum. Haar kantoor is gevestigd in een oude stroomcentrale. Alles is nog aanwezig. Van de knoppen tot aan de stoomketels. Wat ook erg leuk is is dat er verschillende soorten mensen in het gebouw werken. Onder in de kelder ontwerpt een meisje kleding. Op de verdieping van Dagny, werk iemand aan een project met windmolens, erg interessant. Daarnaast zit een dame die op een Mac computer boekjes maakt voor kinderen.

In het kantoor van Dagny werk nog een dame 'Hiltor' is haar naam.
Ze is erg aardig en vraagt veel over de dingen in Nederland, je kan er lekker mee praten. Ze houd zich voornamelijk bezig met het ontwerpen van buitenmeubels. Ik heb zelf een eigen werkplek. Dagny heeft voor dat ik naar IJsland kwam een bureau en stoel geregeld, erg aardig van haar. Ik heb alleen geen eigen computer.
Ik gebruik mijn eigen laptop met de bijbehorende programma's erop. Ondertussen was het 11.00 uur en begon het een beetje licht te worden. Geen wonder dat de mensen hier depressief worden.

Van Dagny heb ik de opdracht gekregen om haar schetsen van een tuin over te zetten in AutoCAD. Het enige klote is dat haar computer windows is een die van mijn Mac. Het geeft nog wat problemen met overzetten van de bestanden. Hier kijken we nog naar hoe we het gaan oplossen.

S'avonds heb ik samen met Dagny boodschapen gedaan. Ik moet meestal zelf mijn eten gaan koken, omdat zij vaak naar de paarden gaat en verschillende cursussen s'avonds volgt. En haar dochter volgt een dieet, die heeft haar eigen voedsel. Wat opviel was dat het erg duur was. Cola, chips, pasta, pastasaus, boterhhammen, zalm, yoghurt en nog een paar producten, €48,-!!!! Super duur dus, ook al zijn er Euroshopper producten hier.

Afgelopen nacht was erg onstuimig. Het waaide en regende hard, waardoor ik telkens wakker werd. Terwijl jullie in Nederland een dikke laag sneeuw kregen was het hier al weer weg gesmolten. Het heeft de rest van de dag gemiezerd. Vandaag ben ik weer verder gaan ontwerpen aan de tuin. En vandaag heb ik de eerste Nederlander ontmoet. Alexander is zijn naam. Hij werkt ook in het gebouw waar Dagny werkt. Hij ontwerpt kunst in combinatie met licht, erg mooi. Hij woont ondertussen al bijna twee jaar in IJsland. Hij heeft nog wel een huis in Nederland, alleen die heeft hij nog niet kunnen verkopen. We hebben het over een aantal dingen gehad, waaronder de bevolking, de crises, enz. Maar over de boodschappen. Hij vertelde dat het niet alleen duur is, maar dat er ook nog eens schimmel kan zitten op de groenten. Dus extra opletten, lekker is dat.

Vandaag heb ik voor mijn eigen pasta gemaakt. Het kliekje heb ik in de vriezer gedaan, erg makkelijk voor de volgende keer.
Na het eten heb ik maar eens een kijkje genomen bij het openluchtzwembad. De dochter van Dagny heeft me de weg gewezen naar het zwembad. Het water van de zwembadden is lekker warm. Ik heb eerst een paar baantjes getrokken, dat doe ik in Nederland ook de laatste tijd. Zodoende doe je toch nog een beetje bewegen. Vervolgens ben ik in een warm water bad gaan zitten. Allemachtig zeg, wat was dat warm! Ik had niet gekeken op het bordje waar de temperaturen op staan. 40-43C, echt warm. Op gegeven moment werkte het erg relaxt. Vervolgens ben ik me maar gaan afdrogen. Wat erg handig is is dat er een soort van centrifuge is, waarmee je je zwembroek kan laten drogen. Zo krijg je geen natte tas. Ik kan goed merken dat je er duf van word van dat warme water. Ik ga er dan maar eens een eind aan breien.

Als er nieuwe ontwikkelingen komen laat ik het weten.

góða nótt




  • 16 Januari 2013 - 12:02

    Anouk's Vader:

    Hoi Patrick,
    Leuk verhaal. Veel plezier op IJsland, geniet ervan. Maak er een leuke en leerzame tijd van. Krijg jij ook een fiets? :)

  • 16 Januari 2013 - 14:10

    Patrick Van Der Riet:

    Hallo vader van Anouk,

    Leuk dat je me ook volgt. Er staat hier nog een oude mountainbike, er moet alleen nog een zadel op ;-) . Ik kan tot nu toe elke dag meerijden met m'n stagebegeleider, haha.


  • 16 Januari 2013 - 19:53

    Pa En Ma:

    Hoi Patrick,

    Je hebt er weer je best op gedaan .
    Je zal zeker niet te dik te pindakaas moeten smeren wil je 15 weken toekomen ...
    Mag aannemen dat de dagen weer gaan lengen , zodat je eerder van die nachtkleuren afbent .
    Hoop dat je snel een goede oplossing voor de windows / mac hebt , want dat werkt niet lekker . Aan je ouders hoef je dat niet te vragen ...
    Mooi verslag , ga zo door maar zeker ook met je school verslag !

    Liefs Pa en Ma

  • 19 Januari 2013 - 20:11

    Hans Van De Kleinedijk:

    Hoi Patrick,
    Wat leuk om al zoveel in je verslagen te lezen.
    Mooie foto's ook.
    En, zoals je ziet, zitten er overal Nederlanders.
    Je hebt trouwens nog wel geluk gehad met dat warmwaterbad.
    Stel dat er 100C op het bordje had gestaan en je had het niet gezien!
    Hier is het een witte wereld, zoals je weet.
    Het is nu -6C op zaterdagavond.
    Jij zal inmiddels wel een leuke kroeg gevonden hebben in Reykjavik.
    Veel succes verder met de stage en groetjes van Ineke, Mike en mijzelf.

    Tot schrijfs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: IJsland, Reykjavik

Stage in Reykjavik

Hallo iedereen,

Allereerst let niet op de spelfouten, ben al vrij moe van mn reis naar Reykjavik. Maar goed...


Ik zal beginnen met gisteren....
Voor dat ik naar IJsland zou gaan, is mijn goede vriend Coen nog langs geweest. We hebben een borreltje voordat ik naar IJsland zou gaan. Ik heb wat foto's laten zien van IJsland en vertelt wat ik daar gaat doen. Nadat Coen weg was heb ik eerst eens een lekkere warme bad genomen, dat bad van thuis zal ik zeker missen. Alhoewel ze in IJsland warmwaterbaden hebben die groter zijn dan ons bad in de badkamer thuis :p

En vandaag was het zover, ik ga naar IJsland!! Met twee volgepakte koffers vertrokken naar Schiphol. Onderweg hebben we nog een kopje koffie gedaan bij mijn tante Els en oom Haye. Van deze oom een tante heb ik heel pakket gekregen hoe ik deze periode in IJsland overleef, dikke kleding dus !! Aangekomen op schiphol verliep alles volgens planning, tot dat we bij de bagage incheck kwamen. Er was een storing in het systeem, mevrouwtje achter de balie in paniek. Het zal haar eerste week wel geweest zijn. Maar goed. Naar een half uur mochten de koffers op de band, eindelijk.
Vervolgens zijn we naar de gate gegaan, waar ik de familie heb uitgezwaaid. Onderweg naar de gate krijg ik een beetje schrik. DE GATE IS CLOSING! Ik heb het op een rennen gezet en was gelukkig toch nog op tijd. Tijdens het online inchecken had ik mijn plaats veranderd naar een plaats bij het raam. Zal je net zien dat je bij de vleugel zit. Maar dat was niet het ergste. Naast me heb ik voor het eerst de de IJslandse Free Willy gezien. Een flinke vrouw die heel de weg uit haar bakje salade zat te eten, met haar HANDEN.. en af toe nog een ff een roggel liet. Ik wist niet hoe gauw ik in slaap moest vallen. Van de rest een goede vlucht gehad. Onderweg kon op een schermpje kijken naar de route die gevlogen werd naar Reykjavik. Na ongeveer 2,5 uurtjes werd de landing ingezet en kon ik weer naar buiten kijken. Wat een uitzicht. Witte bergen, vlaktes, zee. Schitterend! Aangekomen op het vliegveld kwamen mijn koffers al gelijk binnen. Toen naar de balie gegaan van de Flybus.
Deze bus verzorgd de reis van het vliegveld naar Reykjavik (50km -1uur). Onderweg naar Reykjavik alleen maar witte vlaktes en bergen in de verte, schitterend. Toen ik in Reykjavik aan kwam viel als eerste de huizen op. Het is allemaal lage bebouwing, ruim opgezet en grauw. Toen ik was uitgestapt bij het bus station moest ik nog een paar minuutjes wachten totdat ik Dagny kon zien. Ze is mijn stagebegeleider en ik mag de komende maanden bij haar wonen, wat heel aardig van haar is.

Na een half uurtje was ze er. Een hele aardige, enthousiaste en vlotte vrouw. Onderweg in Reykjavik een praatje gehad hoe de vlucht was gegaan, etc. En ze vertelde over de stad, de bebouwing, de mensen. Ondertussen stond de verwarming geloof ik tot de max. Dus dit was zeker de IJslandse sauna, een maximale verwarmde Suzuki Grand Vitara.

Na een hele reis kwamen bij haar huis aan. Een mooi rood houten huisje. Zeg maar een hele luxe versie van een center parcs huisje.
Binnen ziet alles er knus uit. Ik heb kennis mogen maken met haar dochter, een hele aardig meid, die ook nog een vlotte babbel hebt.
Ondertussen begon ik al aardig honger te krijgen. Het was toen al 20.30 uur. En ik had om 14.00 voor het laatste gegeten.
Het was het wachten waard. Een heerlijke kip stond er klaar met aardappeltjes uit de oven en verse sla. Ondertussen hebben we gezellig over Nederland, familie, studie, IJsland natuurlijk, mijn vorige stage in Eindhoven, Icesave (helaas we krijgen ons geld echt niet meer terug..), etc. gepraat. En over de stageopdrachten, ik ga net als in Eindhoven aan een wandelpad werken. Kijken of mijn ervaring nog van pas komt. Maar eerst moet er nog een ontwerp gemaakt worden van een private tuin.
Morgen krijg ik een rondleiding van haar Reykjavik. Ik ben benieuwd. Ik zal morgen wat foto's uploaden. Ben er nu te kapot voor onderhand....

góða nótt



Recente Reisverslagen:

22 April 2013

Mijn laatste week in IJsland

02 April 2013

Pasen in IJsland

22 Maart 2013

DesignMarch

17 Februari 2013

'Verhuisd en landscape design IJsland'

03 Februari 2013

Wat staat er op het menu? 'Schapenkop'
Patrick

Voor buitenlandstage ben ik op reis naar gegaan Reykjavik, IJsland. Daar ga ik in 15 weken werken aan verschillende opdrachten die met landschapsarchitectuur te maken hebben. Dit doe ik samen met Dagny, mijn stagebegeleider.

Actief sinds 13 Jan. 2013
Verslag gelezen: 417
Totaal aantal bezoekers 11533

Voorgaande reizen:

13 Januari 2013 - 26 April 2013

Stage in Reykjavik

Landen bezocht: