Mijn laatste week in IJsland - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Patrick Riet - WaarBenJij.nu Mijn laatste week in IJsland - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Patrick Riet - WaarBenJij.nu

Mijn laatste week in IJsland

Door: Patrick van der Riet

Blijf op de hoogte en volg Patrick

22 April 2013 | IJsland, Reykjavik

Hallo iedereen,

Het einde van mijn stageperiode begint in zicht te komen. Komende zaterdag vlieg ik om 7.40 uur terug naar Nederland en kom ik aan om 12.40 uur op Schiphol.

In deze laatste week staan er nog een aantal dingen te gebeuren. Op het moment ben ik voor Dagny nog bezig met een laatste schets voor een private tuin, deze probeer ik af te krijgen voordat ik vertrek. De kans is erg groot dat ik samen met Dagny deze week naar de Westman eilanden vertrek, een eilandengroep een paar kilometer ten zuiden van IJsland. Dagny heeft vorig jaar daar een plein ontworpen. Nu moet de omgeving van het plein verder ontworpen worden. Helaas zal ik daar geen deel meer van uitmaken. Maar goed, het is natuurlijk geweldig dat ik nog mee kan. Misschien kom ik nog een paar papegaaiduikers tegen, deze vogels komen namelijk veel voor op de Westman eilanden.

Ondertussen ben ik ook bezig aan mijn stageverslagen. Ik probeer een eind op weg te zijn zodat ik in Nederland er minder aan moet werken. Maar ik ben bang dat dat moeilijk gaat worden. Het kan namelijk nog een drukke week worden.

Van het weekend heb ik mijn laatste weekend uit gehad in IJsland. Samen met mijn huisgenoot Orri en de Mexicaan Rodrigo hebben we nog een laatste biertje genomen in Downtown Reykjavik. De volgende dag (zaterdag 20 april) ben ik gaan kijken naar een afstudeeropdracht van de dochter van Dagny. Die gaat de opleiding Art afronden. Samen met nog meer studenten was er een expositie in het Art museum van Reykjavik. Er was een hoop kunst en architectuur te zien. Echt mooi wat deze studenten voor mekaar hebben gekregen.

Gisterenavond ben ik nog naar een workshop fotograferen geweest voor mensen die willen weten hoe ze mooie foto's kunnen maken van watervallen, noorderlicht, etc. Ik heb er een hoop van opgestoken, misschien dat ik op de Westman eilanden nog een paar mooie kiekjes kan maken. Dan moet het weer wel beter worden. Het is vandaag namelijk flink aan het regenen en het vooruitzicht blijft zo voor de rest van de week.

Dagny heeft al een aantal keren gezegd dat ze me vreselijk zal gaan missen. Volgens haar was ik een goede aanvulling voor haar bedrijf. Dat is natuurlijk een mooi compliment. Ik kan terug terug kijken op een geweldige periode hier in IJsland. IJsland is mij niet tegengevallen, in tegendeel. IJsland is een land van ongekende natuur. Alles is hier te zien. De mensen zijn erg relaxt, Reykjavik is schitterend en het nachtleven is geweldig. Ik heb gezien en veel gedaan. Hier zal ik nog vaak op terug kijken!

Nu kijk ik erg naar uit om weer terug te gaan naar Nederland. Ik heb een gevoel van, nu is het mooi geweest. Wel raar dat ik volgende week gewoon weer in Nederland ben.
Wie weet sta ik volgende week wel met een biertje in de zon op koninginnedag. Want ik kijk er erg naar uit om mijn vrienden weer te zien.

Dit was mijn laatste reisverslag. Ik wil iedereen bedanken voor de belangstelling die is getoond in mijn verhalen.
Leuk al die reacties!!

Groetjes,

Patrick

• 22 April 2013 - 13:27

Manon:

Jooeehooeee nog even volhouden Patty!!!
    Wel leuk dat je regelmatig een reisverslagje hebt geplaatst, ik heb ze trouw gelezen hoor ;).
    Tot over 2 weekjes...

• 22 April 2013 - 18:23

Chris:

Leuk dat je het zo goed hebt gehad,

groet,

chris

• 22 April 2013 - 18:35

Henk:

Een ervaring die ze je niet meer afpakken, geweldig!

• 22 April 2013 - 23:32

T.Els:

Dan kan ik niet achterblijven: een mooie afsluiting van een succesvolle stage, dit verslag! en die foto's vind ik nu al prachtig...
    Goede reis naar Nederland!

• 23 April 2013 - 22:09

Susan:

Tot op het vijftigers feest op 9 mei aan de Boompjesdijk!
    Alwaar boosaardige bijen al flink gestoken hebben, dus uitkijken geblazen...

• 24 April 2013 - 23:35

Tante Anneke Uit Zevenbergen:

Heb met heel veel plezier jouw reisverslag gelezen. Een ervaring die ze jou nooit meer afpakken. Geweldig. Groetjes ook van Bart.

Verslag uit: IJsland, Reykjavik

Stage in Reykjavik

Hallo iedereen,

Allereerst let niet op de spelfouten, ben al vrij moe van mn reis naar Reykjavik. Maar goed...

Ik zal beginnen met gisteren....
Voor dat ik naar IJsland zou gaan, is mijn goede vriend Coen nog langs geweest. We hebben een borreltje voordat ik naar IJsland zou gaan. Ik heb wat foto's laten zien van IJsland en vertelt wat ik daar gaat doen. Nadat Coen weg was heb ik eerst eens een lekkere warme bad genomen, dat bad van thuis zal ik zeker missen. Alhoewel ze in IJsland warmwaterbaden hebben die groter zijn dan ons bad in de badkamer thuis :p

En vandaag was het zover, ik ga naar IJsland!! Met twee volgepakte koffers vertrokken naar Schiphol. Onderweg hebben we nog een kopje koffie gedaan bij mijn tante Els en oom Haye. Van deze oom een tante heb ik heel pakket gekregen hoe ik deze periode in IJsland overleef, dikke kleding dus !! Aangekomen op schiphol verliep alles volgens planning, tot dat we bij de bagage incheck kwamen. Er was een storing in het systeem, mevrouwtje achter de balie in paniek. Het zal haar eerste week wel geweest zijn. Maar goed. Naar een half uur mochten de koffers op de band, eindelijk.
Vervolgens zijn we naar de gate gegaan, waar ik de familie heb uitgezwaaid. Onderweg naar de gate krijg ik een beetje schrik. DE GATE IS CLOSING! Ik heb het op een rennen gezet en was gelukkig toch nog op tijd. Tijdens het online inchecken had ik mijn plaats veranderd naar een plaats bij het raam. Zal je net zien dat je bij de vleugel zit. Maar dat was niet het ergste. Naast me heb ik voor het eerst de de IJslandse Free Willy gezien. Een flinke vrouw die heel de weg uit haar bakje salade zat te eten, met haar HANDEN.. en af toe nog een ff een roggel liet. Ik wist niet hoe gauw ik in slaap moest vallen. Van de rest een goede vlucht gehad. Onderweg kon op een schermpje kijken naar de route die gevlogen werd naar Reykjavik. Na ongeveer 2,5 uurtjes werd de landing ingezet en kon ik weer naar buiten kijken. Wat een uitzicht. Witte bergen, vlaktes, zee. Schitterend! Aangekomen op het vliegveld kwamen mijn koffers al gelijk binnen. Toen naar de balie gegaan van de Flybus.
Deze bus verzorgd de reis van het vliegveld naar Reykjavik (50km -1uur). Onderweg naar Reykjavik alleen maar witte vlaktes en bergen in de verte, schitterend. Toen ik in Reykjavik aan kwam viel als eerste de huizen op. Het is allemaal lage bebouwing, ruim opgezet en grauw. Toen ik was uitgestapt bij het bus station moest ik nog een paar minuutjes wachten totdat ik Dagny kon zien. Ze is mijn stagebegeleider en ik mag de komende maanden bij haar wonen, wat heel aardig van haar is.

Na een half uurtje was ze er. Een hele aardige, enthousiaste en vlotte vrouw. Onderweg in Reykjavik een praatje gehad hoe de vlucht was gegaan, etc. En ze vertelde over de stad, de bebouwing, de mensen. Ondertussen stond de verwarming geloof ik tot de max. Dus dit was zeker de IJslandse sauna, een maximale verwarmde Suzuki Grand Vitara.

Na een hele reis kwamen bij haar huis aan. Een mooi rood houten huisje. Zeg maar een hele luxe versie van een center parcs huisje.
Binnen ziet alles er knus uit. Ik heb kennis mogen maken met haar dochter, een hele aardig meid, die ook nog een vlotte babbel hebt.
Ondertussen begon ik al aardig honger te krijgen. Het was toen al 20.30 uur. En ik had om 14.00 voor het laatste gegeten.
Het was het wachten waard. Een heerlijke kip stond er klaar met aardappeltjes uit de oven en verse sla. Ondertussen hebben we gezellig over Nederland, familie, studie, IJsland natuurlijk, mijn vorige stage in Eindhoven, Icesave (helaas we krijgen ons geld echt niet meer terug..), etc. gepraat. En over de stageopdrachten, ik ga net als in Eindhoven aan een wandelpad werken. Kijken of mijn ervaring nog van pas komt. Maar eerst moet er nog een ontwerp gemaakt worden van een private tuin.
Morgen krijg ik een rondleiding van haar Reykjavik. Ik ben benieuwd. Ik zal morgen wat foto's uploaden. Ben er nu te kapot voor onderhand....